Binnen 2,5 jaar rechtstreekse trein mogelijk tussen Brussel en Hamont

Door Wouter Raskin op 13 juli 2018, over deze onderwerpen: Limburg, NMBS

Goed nieuws voor de ontsluiting van Noord-Limburg: vanaf eind 2020 kunnen er rechtstreekse treinen rijden vanuit het noorden van de provincie naar Brussel. Tegen dan moet de elektrificatie van de spoorlijn Mol-Hamont klaar zijn. Volgens federaal mobiliteitsminister François Bellot (MR) zal het nieuwe vervoersplan van de NMBS, dat in december 2020 ingaat, daarop inspelen.

Wie met de trein naar Brussel wil vanuit Hamont, Neerpelt, Overpelt of Lommel zal binnenkort niet langer in Herentals of Mol moeten overstappen, maar kan vanaf eind 2020 wellicht rechtstreeks naar de hoofdstad sporen. Dat is te danken aan de op handen zijnde elektrificatie van spoorlijn 19 Mol-Hamont, een van de laatste stukken niet-geëlektrificeerd spoor in Vlaanderen.

Vandaag wordt de IC-verbinding Hamont-Antwerpen noodgedwongen uitgebaat met dieseltreinen. Een rechtstreekse verbinding met Brussel is uitgesloten, omdat de tunnels tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid verboden terrein zijn voor diesellocomotieven.

Ideale timing

Wanneer de elektrificatie van de lijn Mol-Hamont eenmaal is afgerond, wordt zo'n rechtstreekse verbinding met Brussel wel mogelijk. “Dit project moet tegen 2020 klaar zijn, omdat er Europese subsidies aan vasthangen”, zegt Thomas Baeken, woordvoerder van infrastructuurbeheerder Infrabel. “De eerste werken op het terrein zullen na het bouwverlof in augustus beginnen. We starten met het vrijmaken van de omgeving en het plaatsen van de funderingen voor de bovenleiding. Deadline is eind 2020 en we zitten nog altijd op schema om dat te halen.”

Die timing is ideaal, want in december 2020 komt ook de NMBS met een nieuw vervoersplan waarin het aanbod wordt aangepast aan de nieuwe noden en de toestand van het spoorwegnet. “Dat binnenlandse vervoersplan zal rekening houden met dit gegeven”, zo antwoordde federaal Mobiliteitsminister François Bellot (MR) in de Kamer op een parlementaire vraag van Kamerlid Wouter Raskin (N-VA). “Voor de reizigers vanuit het noorden van Limburg zal een rechtstreekse treindienst mogelijk worden richting Antwerpen en Brussel”, aldus nog Bellot.

Naar Weert

De elektrificatie van de lijn Mol-Hamont brengt ook de doorsteek naar het Nederlandse Weert een stuk dichterbij. Vanuit de regio wordt al lang gelobbyd voor een tweede grensoverschrijdende spoorverbinding tussen Vlaanderen en Nederland. Als het van de nieuwe Nederlandse regering afhangt, wordt het traject Hamont-Weert (dat onderdeel is van de IJzeren Rijn, nvdr.) gereactiveerd voor reizigersvervoer. De Nederlandse spoorwegbeheerder ProRail bestudeert op dit moment de details van de elektrificatie van de ruim acht kilometer spoor op Nederlands grondgebied. Aan Nederlandse kant zijn er wel nog wat politieke twijfels, omdat een reactivering van het traject in de kaart speelt van een heringebruikname van de IJzeren Rijn voor goederenvervoer. Verder moet ook nog worden uitgeklaard welke spoorwegmaatschappij de verbinding met Weert zal uitbaten.

“Indien ProRail de spoorlijn op Nederlands grondgebied van elektriciteitsinfrastructuur voorziet, zal de NMBS vervolgens, zoals voor alle grensoverschrijdende verbindingen het geval is, nog moeten bestuderen welk rollend materieel ingezet kan worden”, zegt minister Bellot. “Dat materieel moet gehomologeerd zijn voor beide landen. Ook moet er met de Nederlandse Spoorwegen een akkoord worden afgesloten voor de financiering van de exploitatiekosten.”

Theo Schuurmans (CD&V), burgemeester van Hamont-Achel en al jarenlang pleitbezorger van betere treinverbindingen voor Noord-Limburg, is opgetogen over de vooruitzichten. “Het ziet er op dit moment heel goed uit. Wij vragen al langer een rechtstreekse verbinding met Brussel en het opdrijven van de frequentie (nu rijdt de dieseltrein naar Antwerpen één keer per uur, nvdr.). Als de elektrificatie een feit is, wordt het ook technisch mogelijk om door te rijden tot Weert. Beide zaken zouden voor heel Noord-Limburg zeer positief zijn.”

 

Bron: Het Belang van Limburg © Mediahuis 2018

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
5
De gemiddelde score is